Provocările economice, administrative și șansele noului Guvern Cioloș

13 noiembrie 2015   |  2 comentarii

În tabloul de bord al economiei românești sunt câteva puncte slabe grele sub guvernarea PSD. Le voi sintetiza în patru puncte:

a. Aproape 500 de mii de firme și-au închis porțile, din anul 2012 până în prezent, conform datelor publicate de Oficiul Național al Registrului Comerțului.
b. Am pierdut circa 700 de mii de persoane din populația ocupată, inclusiv forțele armate şi persoanele care lucrează în sectorul informal şi la negru, din trimestrul II 2012 până în prezent, conform INS. Totodată, pentru aceeași perioadă, România a înregistrat cea mai mare scădere a locurilor de muncă din Europa, conform datelor publicate de Eurostat.
c. Deficitul comercial  a continuat să crească, ajungând la 5,53 mld euro în primele 9 luni ale anului 2015, fiind cu 28% mai mare decât deficitul comercial înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică.
d. Datoria guvernamentală a crescut cu 64 miliarde lei de la sfârșitul anului 2011 până în prezent, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice.
Chiar dacă nu are timpul să provoace schimbări economice majore, noul guvern Cioloș are două mari șanse.
În primul rând, să pună pe calea firească aplicarea reformelor din programul economic liberal de guvernare care au fost furate și aplicate stângaci și pe sfert de Ponta și PSD.
În al doilea rând, să dea reformelor liberale adevăratul sens economic al lor, așa cum a fost gândit, în scopul creșterii eficienței economice și al nivelului de trai. Și nu în scopul obținerii de beneficii electorale.
Apoi, guvernul va putea să ia hotărâri de natură economică fără presiune politică sau electorală în perioada de până la alegeri.
Guvernul cu iz tehnocrat este soluția pentru rezolvarea situației actuale. Nu s-a mai putut prelungi agonia guvernării Ponta. Guvernul Cioloș este un prim pas pentru apariția înnoirii în clasa politică. Doar primul pas. Dar unul hotărât și transparent.
Guvernul Cioloș este în același timp un guvern care va pregăti alegerile. Are așadar o dublă sarcină – o guvernare stabilă și alegeri corect organizate.
Mai există și o a treia îndatorire, poate cea mai importantă pe care guvernarea trebuie să și-o asume – crearea premizelor pentru revitalizarea ministerelor și administrației.
Acest lucru trebuie să înceapă din prima zi de guvernare Cioloș – găsirea, formarea și punerea în funcție a unor oameni noi, care să înlocuiască pe cât se poate de profesionist – ca expertiză de specialitate și administrativă – oamenii care ocupă posturi de decizie la nivel central și local doar pe criterii politice.
Acest lucru îl cere PNL acestui guvern. In paralel, PNL trebuie să înceapă ca la nivel politic să formeze noi oameni, care să schimbe mentalitatea și capacitatea de a acționa în interesul național al politicii ca bază a oricărei democrații autentice. Așadar reformă în ministere, administrație și politică.
Guvernul Cioloș nu poate fi obligat să dea bani primăriilor și consiilor județene ca să „cumpere” favorabilitate la vot.
Guvernul tehnocrat nu va fi forțat să vină cu măriri de venituri pentru ca să obțină beneficii electorale.
Guvernarea va putea fi axată doar pe eficiență și rentabilitate economică. Pe reducerea evaziunii și corupției.
Pe structurarea unui Buget cât mai aproape de un ideal economic al interesului național general.
Aici este șansa și marea putere pe care o poate avea viitorul guvern al lui Dacian Cioloș.
Mult, mult succes!