Centrul educațional digital inteligent. De ce avem nevoie de școli exponențiale?

25 august 2019

F8B8C315-2B5A-47DB-AB14-0D03A29D36DC

Într-o lume a schimbărilor accelerate, în care singura certitudine rămâne doar schimbarea însăși, învățarea nu mai poate rămâne liniară. De aceea vă propun o nouă experiență, de “școală exponențială”. Am creat un proiect pilot în acest sens, în cadrul “Centrului Educațional Digital Inteligent Smart Lab 4.0”.

Unde?

La Școala generală nr. 45 Titu Maiorescu în care am construit primul Smart Lab 4.0 din România utilat cu tehnologii noi: imprimante 3D, scannere 3D, roboți educaționali digitali, ochelari de realitate virtuală – VR, software cu mii de aplicații educaționale digitale pentru toate materiile și unde am instruit profesorii.

Când?

Timp de două săptămâni, în perioada 5-14 august, între orele 10.00-17.30, peste 80 de elevi au participat la cursuri de învățare accelerată transdisciplinară și transgenerațională, într-un proiect pilot vă spuneam, a cărui reușită ne determină să îl împărtășim, să îl îmbunătățim și să îl replicăm în cât mai multe școli.

Cum?

Participanții au trăit pentru prima dată experiența unei nave cosmice și a microgravitației în VR, au intrat în corpul uman și au descoperit vasele de sânge, globulele roșii sau leucocitele, epiderma, celulele și nucleul, atomul și ADN-ul, sistemul nervos sau osos, copiii au devenit într-o secundă turiști virtuali în lumea asta mare și spectaculoasă și au văzut Marele Zid chinezesc sau deșertul Saharian, Amazonul sau Nilul. Micii astronomi, biologi sau ghizi turistici virtuali au înțeles repede beneficiile acestei noi tehnologii de VR și au descoperit simulatorul de meserii, multe alte aplicatii digitale muzeografice, cu ajutorul lui Alexandru Ivașcu, trainer voluntar în cadrul proiectului nostru, reprezentant al companiei Euro Jobs care dezvoltă aplicații educationale și în domeniul imobiliar în VR.

Elevii au intrat în lumea scanării 3D pe echipe și s-au amuzat copios când au ratat scanarea corectă a co-echipierului. Trainerul voluntar Carol Ciurariu, de la compania de profil MBD, a avut răbdarea de a-i instrui și de a le explica aplicațiile practice ale acestei noi tehnologii în lumea reală.
Cum altfel ai putea să-i faci pe cei mici să înțeleagă blockchain, numită și “noua electricitate a mileniului 3” ca potențial tehnologic, dacă nu cu pahare cu suc și bomboane distribuite în sistem centralizat versus descentralizat? Un trainer fantastic de talentat, Alin Iftemi, programator și dezvoltator în blockchain, reprezentantul companiei Modex, i-a fermecat pe copii cu simplitatea prezentării sale a unui concept atât de complicat.

Elevii cu vârste între 8 și 14 ani au intrat apoi în lumea IoT – internetului tuturor lucrurilor – și împreună cu trainerii voluntari Andrei Sebe, de la IBM, și Alexandra Cernian de la Universitatea Politehnică, au înțeles ce înseamnă senzori, controler și efector în “dialogul mașinilor” cu ajutorul unei excelente aplicații care a cucerit sufletele picilor: un sistem inteligent de monitorizare a pisicii de acasă a lui Andrei, la care i s-a deschis lumina, televizorul, au fost verificate rezervele de mâncare și apă ale pisicii chiar din sala de curs…apoi a apărut “prietenul”: o pisică-robot cu 11 servomotorașe care face jumbușlucuri, tumbe și desigur…i-a impresionat pe elevii care au descoperit formele simple de comunicare om-aparate inteligente.

Creativitatea elevilor a fost antrenată în cursurile de inițiere în imprimarea 3D, împreună cu profesorul de informatică al școlii, Vasile Martac. Desenul 3D nu mai era o noutate pentru mulți, dar pentru unii elevi a fost prima creație 3D în softul XYZ printing. Am descoperit câtiva elevi tare talentați, cu un potențial creativ semnificativ, pe care l-am semnalat părinților și școlii. Cele mai reușite creații vor fi printate 3D și creatorii vor avea senzația plăcută a lucrului făcut de mâna lor, cu ajutorul imprimantei 3D. Pasionații de arhitectură au fost incântați să descopere că machetele lor pot fi create prin imprimare 3D, nu doar cu chibrituri și cartoane.
Noile competențe digitale și tehnologice pe care elevii le deprind răspund nevoilor personale de formare profesională în plină revoluție digitală, în care lumea afacerilor, a meseriilor, organizațiile, viata de zi cu zi se schimbă radical față de ceea ce noi, părinții și bunicii de azi, cunoaștem. Le-am împărtășit elevilor aceste tendințe și am dezbătut liber opiniile lor, Ghidul Meseriilor Viitorului creat de INACO, în trainingul școlii de vară dedicat mega-tendințelor tehnologice actuale pe care l-a susținut Andreea Paul, președintele INACO.

Psihologii Silviu Ioniță și Corina Goreac, traineri voluntari de la BrainIQ, au închis programul nostru pilot cu un curs de antrenament mental și tehnici de învățare accelerată pentru performanțe școlare. Totul prin joacă, mișcare și multă voie bună. Elevii participanți, din clasele a doua, până la o opta, au evaluat echipa Brain IQ la superlativ în formularele lor de feedback. Recomand tuturor părinților și profesorilor să apeleze la aplicațiile Brain IQ și la experiența profesioniștilor lor de excepție.

Trebuie să mulțumesc tuturor acestor parteneri ai INACO care s-au implicat atât de activ în construcția școlii exponențiale pentru învățare accelerată și care au acceptat să fie parte a proiectului nostru pilot. Mulțumesc și Asociației de părinți a școlii nr. 45 Titu Maiorescu care a activat participarea elevilor și conducerii școlii care a acceptat să deschidă ușile școlii pentru a putea găzdui acest proiect pilot în timpul vacanței. Am agreat continuarea Centrului educațional digital inteligent cu aplicații practice, interactive, intergeneraționale și transdisiplinare în timpul anului școlar.

În concluzie…doar atât?

Școala exponențială este, așadar, un nou concept de pedagogie ce stimulează interesul, curiozitatea, învățarea accelerată şi creativitatea elevilor, cu ajutorul tehnologiei. Este viziunea noastră, a INACO – Iniţiativa pentru Competitivitate, de modernizare a învăţământului din România, prin proiectul Smart Lab 4.0. Am creat în primele două şcoli din Bucureşti aceste laboratoare digitale inteligente, dotate cu ochelari de realitate virtuală, roboţi educaţionali, imprimante 3D, scannere 3D, laptopuri de ultimă generaţie, dotate cu mii de aplicații digitale educaționale inteligente pentru toate materiile. Mai avem un pas pentru a ajunge la cele 6200 de școli din țară. Împreună, putem oferi tuturor elevilor acces gratuit la educaţie digitală, prin amenajarea câte unui laborator inteligent în fiecare şcoală din ţară și prin instruirea cadrelor didactice. Construcția unei alternative curriculare pentru învățare accelerată era pasul necesar pentru a da viață și perspective noi laboratoarelor digitale educaționale inteligente. De ce? Pentru că alfabetizarea digitală și tehnologică este azi la fel de necesară ca și alfabetizarea funcțională și nu ne putem permite “luxul” de a aștepta sistemul public inerțial să răspundă acestor nevoi curente. Pentru cetățeni smart într-o națiune smart, cum îmi place mie să cred că putem avea.

Este important să pregătim generațiile tinere încă din școală pentru lumea de mâine. Lucrăm în paralel și pentru conștientizarea decidentilor publici că e necesar să arunce un ochi spre comunitatea viitorului. În acest sens, am semnat primele parteneriate între Asociațiația INACO și instituțiile publice locale, pentru crearea laboratoarelor digitale inteligente în școli, pentru accesul gratuit al tuturor copiilor la educație digitală inteligentă și pentru stimularea creării Grupurilor de Inițiativă Locală pentru Economia Viitorului care să contribuie la construcția satului viitorului și a orașelor smart.

Video: https://m.youtube.com/watch?v=q0G6IIu2JoM

Articol publicat și pe site-ul INACO (2019), https://inaco.ro/centrul-educational-digital-inteligent-de-ce-avem-nevoie-de-scoli-exponentiale/