23 de directive europene au termenele depășite pentru transpunerea în legislația României, iar altele 90 au termenele în următorii trei ani

29 ianuarie 2016   |  1 comentariu
Decidenții politici sunt prea des surprinși de termenele de transpunere ale directivelor europene, iar dezbaterea publică cu privire la implicațiile acestora asupra pieței românești, asupra firmelor și a consumatorilor, lipsesc de cele mai multe ori.
PNL sesizează instituțiile responsabile ale executivului și Parlamentul că 23 de directive ale UE au termenele depășite pentru transpunerea în legislația națională, iar alte 90 de directive europene au termenele în următorii trei ani: 2016-2018. 
Nicio justificare nu există, de pildă, pentru netraspunerea la termen, în anul 2013, a Directivei 2011/93/UE privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor și a pornografiei infantile (responsabili MJ și Parlamentul). Doi ani depășiți din cauza dezinteresului, a pasivității guvernului Ponta și a majorității parlamentare a PSD. Acest proiect se află acum în dezbatere la Camera Deputaților și votul său trebuie urgentat.
Nicio justificare nu există pentru depășirea termenului de la mijlocul anului 2014 pentru transpunerea Directivei 2012/27/UE privind eficienţa energetică (responsabilii MDRAP, M.Energiei, MECRMA, ANRE și Parlamentul).
Nicio justificare nu există pentru depășirea termenului din septembrie 2015 pentru transpunerea Directivei UE 2015/413 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră (responsabili MAI și Parlamentul).
Nicio justificare nu există pentru depășirea termenului de transpunere anul trecut a Directivei 2013/34/UE privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi (responsabili MFP, BNR, ASF și Parlamentul) sau a Directivei 2012/18/UE privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanțe periculoase (responsabili MMAP și Parlamentul), ca să dau doar câteva exemple.
PNL cere introducerea planificării legislative si a programului de dezbatere publică pentru fiecare directivă europeană în parte, respectarea termenelor de transpunere și popularizarea acestor noi prevederi și a impactului lor, la nivel guvernamental și parlamentar. În paralel, PNL a demarat dezbateri cetățenești cu cei vizați și cei interesați de aceste prevederi europene obligatorii în cadrul comisiilor noastre de specialitate.
Planificarea legislativă trebuie făcută la nivel parlamentar și guvernamental, trimestrial și anual, pentru a nu mai surprinde nici pe cei chemați să le voteze, nici pe cei chemați să le aplice și respecte.
 
Atitudinea pro-activă a PNL va duce la evitarea altor sesizări ale Curții Europene de Justiție și la evitarea impunerii de penalități României pentru neîndeplinirea obligațiilor, dar mai ales la creșterea calității vieții românilor. 
Aici găsiți termenele și instituțiile responsabile pentru directivele europene care trebuie transpuse în următorii 3 ani.