Pacatele si inocenta administratiei publice (III)

4 noiembrie 2009   |  7 comentarii

Pacatele si inocenta administratiei publice stau pe un sistem de privilegii, cladit vreme de 20 de ani. Lipsa de transparenta, ineficienta guvernamentala, slaba calitate a politicilor publice si absenta unor politici de resurse umane motivante, cu bataie lunga, toate opun rezistenta la curatarea si simplificarea sistemului public. Incepand cu 1 ianuarie 2006 au intrat in vigoare procedurile de elaborare, monitorizare si evaluare a politicilor publice la nivel central. Legislatia aferenta a fost insa deseori amendata, dar cu efecte indoilenice asupra imbunatatirii capacitatii administrative de implementare si de evaluare, de reactie publica in general. Ma tem ca aceeasi soarta incearca si legea responsabilitatii fiscale sau a reformei administratiei fiscale. Aici nu e vorba de ministrul X sau Y, ci de un aparat birocratic bolnav, inertial si greu administrabil in absenta specialistilor potriviti la toate nivelurile.

Suntem obligati sa readucem in discutie problema politizarii excesive a institutiilor statului. Suntem martorii unei lumi intoarse pe dos, devenita cosmar cotidian, cu sute de drame individuale. Cariere construite vreme de ani si ani, dar subit amputate de noul numit politic, adeseori cu o profesie si abilitati complet inadecvate. Ce daca institutiile sunt blocate? Lucreaza subordonatii. Credeti ca e o problema unui partid politic anume? Nicidecum. Este abordarea, legitima sau ilegitima, a intregii clase politice. Cand te adresezi unui director din administratia publica nu te mai poti bizui pe tehnicitatea raspunsului sau caci, in prea multe cazuri, e un ilustru habarnist montat politic.