Putere privată slabă, putere publică și mai slabă! Unde e vinovatul? Dar soluția?

12 mai 2019

Suntem un popor inteligent? Majoritatea va răspunde: da. Nu este suficient să ne considerăm inteligenți ca români, ci important este să ne deschidem companii.

Copiii noștri ar trebui să fie start-up-eri, mulți dintre ei milionari, coordonatori de companii și de inițiative antreprenoriale sociale inovative, nu cetățeni de mâna a doua care să muncească pe doi bani ca subcontractori, așa cum face în mare măsură generația noastră. Românii ar trebui să lupte pentru a avea adevărata putere de decizie asupra calității vieții lor, în public și privat deopotrivă. Ori astăzi, adevărata putere a deciziei nu este în mâna vreunui estic, ce să mai vorbim despre noi.

Putere privată slabă, putere publică și mai slabă! În România avem mult prea puține inițiative private. În economia noastră abia funcționează jumătate din numărul mediu de companii europene la mia de locuitori. Mult prea puțin.

9B3DFE84-4FBB-426A-860E-3DD2755EA050

Educația este principala vinovată pentru această stare de fapt și de aici trebuie să începem schimbarea.

Să învățăm copiii legile puterii deciziei.

Cum?
Învățându-i să fie independenți, nu slugi, antreprenori, creativi, inovativi și buni comunicatori.

Unde trebuie să umblăm?
Fix la nomenclatorul de competențe și la harta de cunoștinte necesare deciziei, asumării riscului, adaptării la nou, flexibilității și managementului succesului în echipă încă din școală.

UE însăși e în corzi: nicio companie europeană nu e capabilă să producă un produs 5G – noua tehnologie a acestui deceniu -, iar banii publici europeni dedicați stimulării cercetării-dezvoltării-inovării în economia reală, anual de sute de miliarde de euro, nu au produs nici măcar un unicorn.

România are doi unicorni: Uipath, care s-a americanizat între timp, și Emag. Acestea sunt modelele manageriale, operaționale și informaționale de urmat.

Totul e într-o dinamică fabuloasă datorită aplicațiilor fizico-cibernetice (roboți, inteligență artificială, realitate virtuală, blockchain etc.), despre care trebuie să învățăm în școală. Așa s-a născut primul Smart Lab 4.0 din școlile elementare româneșți la inițiativa think-tank-ului INACO, la școala nr. 45 Titu Maiorescu din București.

Închid cu încă un semnal important: în topul 3% mondial ne regăsim ca națiune română doar cu universitățile și sectorul IT. Atât! Adică exact cu domeniile care au combinat inteligența cu tehnologia.

Pentru a performa în decizia publică avem de făcut același lucru: să combinăm inteligența, cu tehnologia și cu empatia socială pentru a nu lăsa niciun cetățean în urmă.